تقریر به معنای پیاده سازی محتوای درس ارائه شده در کلاس می باشد که توسط یکی از معرفت جویان پس از ارائه کلاس نوشته می شود.

در این بخش تقریرات معرفت جویان از درس اساتید ارائه می شود.

 



تقریر درس تفسیر 4 با فرمت pdf  جهت دانلود کلیک کنید.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

تقریر درس تفسیر 4

تدبر در قرآن

حاکمیت توحیدی

ارائه شده توسط : استاد طهماسبی

حوزه دانشجویی دانشگاه شهید رجایی

 

مقرّر: منیر زیدیحیایی

 

دین پژوه ترم چهارم

 

دی ماه 94

 


 

مقدمه :

«تمدن بین المللی اسلامی» جمله ای که کمابیش به گوش همه رسیده است و سوالی که ذهن پرسشگر را به چالش می کشاند که آیا در تعالیم اسلام و منبع ناب اسلام (قرآن) چنین برنامه ای، برای انسانها وجود دارد؟ و یا حتی اشاره ای به آن شده است؟ این سوالات منجر رجوع به قرآن و بازبینی آیات وحی و جستجوی رابطه آیات گردید تا با نگاهی ژرف، حقایق ناب بیشتری یافت شود. در این یادداشت ابتدا، به آیاتی که هدف از خلقت انسانها را مطرح می کند پرداخته شده وسپس مسیری را که خداوند برای سعادت بشر در نظر گرفته است و موانع راه (استکبار) را برای طی مسیر معرفی می کند. مستکبرین و ویژگیهایشان را بیان می دارد. حزب الله و حزب الشیطان، مجاهدین و صابرین معرفی شده اند وماهیت چهره کسانی که تمایل به دوستی با استکبار دارند را نمایان می کند وسپس از آرزوی که مستکبرین (دشمنان خدا) برای مومنان و دین اسلام دارند پرده برمی دارد. دستور الهی به مجاهده و مقابله با دشمنان خدا و وعده ها و سنتهای الهی که به یاری مجاهدین می آید بررسی شده است و اشاره شده است کسانی وعده های الهی را باور می کنند و قواعد این جهان را می دانند و از آنها استفاده می کنند که این کارتعبیر به حکمت شده است. اما عده ای وعده های الهی را باور نمی کنند، اینان چه کسانی هستند و چرا به سنتهای الهی باور ندارند در پایان به آرامش ناشی از باور وعده های الهی پرداخته شده است.

 واژه های کلیدی: حاکمیت توحیدی، استکبار و ویژگی هایش،جهاد فی سبیل الله، سنت های الهی.

با نگاهی عمیق به آیات قرآن هدف از خلقت در آیاتی با عناوینی مختلف همچون عبودیت و خداشناسی (سوره ذاریات آیه56) و رحمت (سوره هود آیه 119) امتحان و آزمایش (سوره ملک آیه 2) مطرح می شود. رحمت الهی شامل حال انسان می شود تا به خدا برسد و راه عبادت او را پیش گیرد و در این راه مورد آزمایش واقع می شود در آیه 155 سوره بقره می فرماید : شما را به خوف و گرسنگی و مشکلات مالی مورد آزمایش قرار می دهیم به صابران در این آزمایشات بشارت بده. پس یکی از آزمایش ها صبر است و صابران کسانی هستند که وقتی مصیبتی بر آنها وارد می شود می گویند ما از خداییم و به سوی او باز می گردیم (آیه 156 سوره بقره). دسته دیگر امتحانات امتحان جهاد است سوره آل عمران آیه 142می فرماید: آيا پنداشته‏ايد [با ايمانِ بدون عمل‏] وارد بهشت مى‏شويد، در حالى كه هنوز خدا كسانى از شما را كه در راه خدا جهاد كرده‏اند و صابران را [از ديگران‏] مشخص و معلوم نكرده است؟! و در سوره حج آیه 78می فرماید: در راه خدا چنان كه شايسته جهاد است، جهاد كنيد. در سوره نساء آیه 95 تفاوت میان مجاهدین و قاعدین را اشاره می فرماید: خدا كسانى را كه با اموال و جان‏هايشان جهاد مى‏كنند به مقام و مرتبه‏اى بزرگ بر خانه‏نشينان برترى بخشيده است.

وقتی انسان به وادی عبادت رسید و خود را عبد دانست دیگر در مقابل مولایش خود را صاحب حق نخواهد دید و همه دستورات مولایش را اطاعت می کند. اطاعت از خدا دو دسته است دسته اول اطاعت موردی است که خداوند در موارد خاص دستوراتی داده است مثل احکام. دسته دوم اطاعت خطی است یعنی خداوند مسیری را برای حرکت انسان و تأمین سعادت او طراحی کرده است و انسان را به این راه می خواند در سوره فتح آیه 28 وتوبه آیه33 و صف آیه 9 می فرماید: لیظهره علی الدین کله. خداوند می خواهد دین الهی (همان حاکمیت توحیدی) در سراسر جهان ظهور کند. یعنی انسان تلاش کند تا حاکمیت توحیدی و تمدن بین المللی اسلامی در همه جهان حاکم شود این یک حاکمیت انحصاری است و برای رسیدن به این هدف (عالم توحیدی) انسانها طی یک حرکت جمعی همه دارایی و وجود خود را بگذارند برای تحقق اهداف الهی و در این راه مجاهدانه عمل کنند. در سوره صف آیات 10 و 11می فرماید: ای اهل ایمان تجارت پرسود برای شما این است که به خدا و رسولش ایمان آورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهادکنید. فی سبیل الله یعنی اطاعت خطی، کاری برای محقق شدن هدف خدا (حاکمیت توحیدی) انجام دادن نباید با لوجه الله (یعنی کاری را برای رضای خدا انجام دادن مثل صدقه دادن) هم معنی گرفته شوند در سوره انفال آیه 60 می فرماید: تمام امكانات خود را از نيرو گرفته تا اسبان ورزيده آماده كنيد تا به وسيله آن دشمن خود و خدايتان و همچنين گروه ديگرى غير از اينها را كه نمى‏شناسيد و خدا آنها را مى‏شناسد بترسانيد و هر چه در راه خدا خرج كنيد به شما باز مى‏گرداند و به شما ستم نخواهد شد. چند نکته ظریف در این آیه مستور است اول دستور تجهیزدر برابر دشمنان و ترساندن آنها دوم دشمنانی وجود دارند که شما آنها را نمی شناسید (منافقین) سوم هرچه را که برای تجهیز بنیه نظامی فی سبیل الله هزینه کنید خداوند به شما برمی گرداند.

در راه تحقق حاکمیت توحیدی و تمدن اسلامی همواره موانعی برسرراه وجود دارد گروه مستکبرین به مخالفت می پردازند. مبارزه با استکبار منطق قرآنی دارد تکلیف همه ی انبیاء مبارزه با استکبار و طاغوت بوده است سوره نحل آیه 36 می فرماید: برای هر امتی پیامبری برانگیختیم تا خدا را عبادت کنند و از طاغوت دوری گزینند. همواره در مسیر تحقق حاکمیت توحیدی ظالمین مانع راه مجاهدین خواهند شد و بدین ترتیب عملا مردم به دو دسته تقسیم می شوند: حزب الله و حزب الشیطان. خداوند در آیات پایانی سوره مجادله این دو گروه را چنین معرفی می کند: کسانی که شیطان بر آنها چیره شده و خدا را از یادشان برده اینها حزب الشیطان هستند و گروهی که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و دشمنان خدا و رسولش را به دوستی نمی گیرند گرچه پدرانشان يا فرزاندانشان يا برادرانشان يا خويشانشان باشند اینها حزب الله هستند.

طبق این آیات حتی انسانی که اعمال عبادی را انجام بدهد اما با دشمن خدا دوستی کند جزء حزب الشیطان است. در اسلام سکولار و اسلام فردی، تولی و تبری جایگاهی ندارد انسان قائل به اسلام فردی و سکولار تنها به دنبال منافع شخصی خویش است او حتی ممکن است منتظر ظهور هم باشد اما تنها به این دلیل که مشکلات زندگی شخصی اش با ظهور برطرف می شود. این فرد نسبت به جامعه و مشکلاتش بی تفاوت است آمربه معروف و ناهی از منکر نیست. اگر اسلام در کنج عبادتگاهها باشد مستکبرین با آن اسلام مشکلی ندارد با آن نمی جنگد، چون این اسلام با استکبار آنها مبارزه نمی کند و افراد مقید به اسلام سکولار تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند.

ظالم کسی است که قدرت بیشتری دارد واز این قدرت سوء استفاده می کند. این قدرت باعث ترس عده ای ازانسانها می شود و گمان می کنند که اگر در کنار ظالم قرار بگیرند و به قدرت ظالم تکیه کنند از ظلم ظالم در امان خواهند ماند در حالیکه در سوره هود آیه 113 می فرماید: به كسانى كه [به آيات خدا، پيامبر و مردم مؤمن‏] ستم كرده‏اند، تمايل و اطمينان نداشته باشيد و تكيه مكنيد كه آتش [دوزخ‏] به شما خواهد رسيد ودر آن حال شما را جز خدا هيچ سرپرست ويارى نخواهد بود. در آیه 113 سوره هود لحن شدیدی برای کسی که به ظالم تکیه کند وجود دارد که اثری از رحمت الهی در آن نیست. تاکید بر دوستی نکردن و اطمینان نکردن به دشمنان خدا در آیات دیگری نیز تکرار شده است و عاقبت دوستی با مستکبرین را یادآورشده است. در سوره نساء آیه 144 می فرماید: اى اهل ايمان! كافران را به جاى مؤمنان، سرپرست و يار خود مگيريد. آيا مى‏خواهيد براى خدا بر ضد خودتان دليلى آشكار [نسبت به عذابتان در دنيا و آخرت‏] قرار دهيد؟! در این آیه تهدید خداوند شامل حال کسانی می شود که با دوستی با دشمنان خدا دلیل و برهانی روشن نزد خدا برای محکومیت خود فراهم آورده اند. درسوره ممتحنه آیات 1 و2 دستور به اعراض از دوستی با دشمنان خدا داده شده است و عاقبت دوستی با دشمنان را یادآور می شود واز آرزوی دشمنان پرده بر می دارد: اى اهل ايمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگيريد، شما با آنان اظهار دوستى مى‏كنيد، در حالى كه آنان به طور يقين به آنچه از حق براى شما آمده كافرند، و پيامبر و شما را به خاطر ايمانتان به خدا كه پروردگار شماست [از وطن‏] بيرون مى‏كنند، [پس آنان را دوستان خود مگيريد] اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنوديم بيرون آمده‏ايد [چرا] مخفيانه به آنان پيام مى‏دهيد كه دوستشان داريد؟ در حالى كه من به آنچه پنهان مى‏داشتيد و آنچه آشكار كرديد داناترم، و هر كس از شما با دشمنان من رابطه دوستى برقرار كند، مسلماً از راه راست منحرف شده است. اگر بر شما چيره شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دست‏هايشان را [به اسارت، آزار و كشتن‏] و زبان‏هايشان را به [بدگويى، تحقير و ناسزا] بر ضد شما مى‏گشايند، و آرزو دارند كه اى كاش شما هم كافر شويد.

در سوره مائده آیات 51 و 52 به ماهیت کسانی که به سمت دوستی با مستکبرین می روند اشاره می کند: منافقین با استکبار دوستی می کنند کسی که یهود و نصارا را سرپرست خود بگیرد جزء آنها به شمار می رود منافقین برای دوستی با آنها شتاب می کنند تا به آنها تکیه کنند که به گمان خود از آسیب و گزند آنها در امان باشد و در آیه 54 سوره مائده این کارآنها را ارتداد معرفی می کند و در آیه 56 همان سوره می فرماید کسی که به خدا و رسول ایمان بیاورد و مومنان را سرپرست خود بداند حزب خدا شده و پیروز است. در آیه 118 سوره آل عمران نتیجه دوستی با شمنان خدا را به اهل ایمان چنین بیان می دارد: کسانی را که خارج از دین هستند و کفار را، دوست خود نگیرید زیرا که آنها از فساد در کارهای شما ذره ای کوتاه نمی آیند آنها دوست دارند در سختی باشید. آنها بطور پنهانی با شما دشمنی می کنند.

در تحقق ظلم چند عامل موثر است : 1- ظلم ظالم2- ظلم پذیری مظلوم 3- ناظر ساکت که ظلم را می بیند اما چون ظلم در حق او اتفاق نمی افتد سکوت می کند. در فضای حق و باطل حد وسط وجود ندارد یا حق را همراهی می کنید و یا در جبهه باطل قرار می گیرید کسی که به حق کمک نکند عملا در حال کمک کردن به باطل است. ساکت در برابر باطل برادر کسی است که راضی به باطل است. انسان مسلمان نسبت به خود و خانواده و بستگانش، جامعه، کل مسلمین، کل مستضعفین، بشریت و آینده بشریت و آینده تاریخ مسؤل است.

در برابر تحقق عالم توحیدی و تحقق اسلام، مستکبرین به مقابله به جبهه حق می پردازند. اگر جبهه حق رو به مسامحه آورد جبهه باطل راضی نمی شود و به دشمنی اش ادامه می دهد قرآن در آیه 120سوره بقره می فرماید: ابدا یهود و نصارا از شما راضی نمی شوند تا آنکه دین آنها را بپذیرید و اگر از هوا و هوس یهود و نصارا پیروی کنی بعد از آن علمی که به تو دادم دیگر از جانب خدا ولی و یاوری نخواهی داشت. این آیه تهدید خداوند است برای کسی که در برابر ظلم مستکبرین سرخم کند.

اولین کسی که قرآن واژه استکبار را برای او بکار می برد ابلیس است. سوره بقره آیه34و سوره ص آیه 74می فرماید: (همه سجده کردند) مگر ابليس كه سر پيچيد و تكبّر ورزيد و از كافران شد. یکی از نشانه کفر تفکیک دستورات دینی است درآیه 150 سوره نساء می فرماید: کافران می خواهند بین خدا و رسول جدایی بیاندازند می گویند که به بعضی از دستورات الهی عمل می کنیم و به بعضی دیگر عمل نمی کنیم و در میان کفر و ایمان دنبال راه میانه می گردند اینها به حقیقت کافرند.

عالم باید به سمت کمال حق حرکت کند مانع این حرکت استکبار است که می خواهد منافع خود را تأمین کند.

مستکبر مفهومی است که می تواند در یک فرد تحقق پیدا کند و اگر مستکبرین با هم جمع شوند یک قشر مستکبرین شکل می گیرد که می خواهند بقیه انسانها را تحت سلطه خود قرار دهند سوره اعراف آیه 88می فرماید: اشراف و سران قومش كه [از پذيرفتن حق‏] تكبّر ورزيدند، گفتند: اى شعيب! مسلماً تو و كسانى را كه با تو ايمان آورده‏اند از شهرمان بيرون مى‏كنيم يا اينكه بى‏چون و چرا به آيين ما بازگرديد.

اگرقشر مستکبرین توسعه و قدرت یابند یک کشور استکباری شکل می گیرد که تلاش می کند تا حاکم بر بقیه کشورها شده و خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند. برای انجام این کار نیز روش خاص به خود را دارند گاهی مستکبرین بدون ظاهرسازی به استعمار کشورهای مختلف دست می زدند مثل استعمار گذشته،اما گاهی مستکبرین با استفاده از فریب کاری و تزویر، خود را مُصلح معرفی می کنند در حالیکه اعمال استعماریشان موجب فساد در کشورها می شود. مستکبرین ریاکار از یک رئیس اطاعت می کنند که همان شیطان بزرگ است. مستکبرین در تلاشند تا نظام سلطه را در سراسر جهان شکل بدهند. نظام سلطه یعنی مردم روی زمین به دو گروه سلطه گر و سلطه پذیر تقسیم شوند. مستکبرین با کار فرهنگی به جهانیان آموزش سلطه پذیری می دهند و با تبلیغات سعی دارند به جهانیان بفهمانند که قدرت و ثروت در اختیار آنهاست و بقیه باید سلطه پذیر باشند. آنها عادت کرده اند که اختیار کشورها به دستشان باشد اگر کشوری در مقابل آنها بایستد برآشفته می شوند. سلاح استکبار تحریم وتهدید است. مستکبرین تنها زمانی راضی می شوند که آنها آقا و ولی و قیم باشند و مردم جهان، جیره خوار و نوکرآنها. خداوند در سوره مائده آیه 82 دشمنان را معرفی می نماید: يقيناً سرسخت‏ترين مردم را در كينه و دشمنى نسبت به مؤمنان، يهوديان و مشركان خواهى يافت و البته نزديك‏ترينشان را در دوستى با مؤمنان، كسانى مى‏يابى كه گفتند: ما نصرانى هستيم. اين واقعيت براى آن است كه گروهى از آنان كشيشان دانشمند و عابدان خدا ترس‏اند، و آنان [در پيروى از حق‏] تكبّر نمى‏كنند. علت دوستی و نزدیکی گروهی از نصارا به مومنان را در عدم وجود روحیه تکبردر آنها معرفی می کند.

ویژگی های استکبار:

1.    خود را برتر از بقیه می داند و خود را اصل و محور دانسته و برای خود حق مداخله درامور سایر امتها و ملتها قائل است.

2.    حرف حق را نمی پذیرد و برای ملتها حقی قائل نیست.

3.    با فریبکاری و رفتار فریبکارانه به تمام جنایات خود لباس خدمت می پوشانند.

4.    خود را در موضع جمع قرار می دهند و از خود به عنوان جامعه جهانی یاد می کنند.

در سوره محمد آیه 20 به حال منافقین در امر جهاد اشاره می کند ومی فرماید: وقتى سوره‏اى محكم نازل مى‏شود كه در آن صحبت جهاد باشد. مى‏بينى آنهايى كه دل بيمارى دارند (منافقین) ، تو را نگاه مى‏كنند مانند نگاه كردن كسى كه از ترس مرگ غش كرده است، كه البته مرگ براى آنها سزاوارتر است. در آیه 155 سوره آل عمران خداوند علت فرارعده ای از جهاد و پشت کردن به دشمنان اسلام را گناهانی می داند که این افراد مرتکب شده اند این گناهان باعث شده تا شیطان بتواند آنها را بلغزاند. اما در آیات 173 به بعد در سوره آل عمران به کسانی اشاره می کند که تبلیغات منافقین، از لشگر دشمن و تبلیغات گستردگی قدرت دشمن، نه تنها باعث هراس در دلهایشان نمی شود، بلکه بر ایمانشان هم می افزاید. اینان نه تنها در جنگ با کفار و دشمنان اسلام آسیبی نمی بینند بلکه نعمت و بخشش هم از سوی خداوند به آنها عطا می شود. اینان مومنان مجاهد در راه خدا هستند.

خداوند در آیات اولیه سوره بقره نشانه مومنین را ایمان به غیب می داند ایمان به غیب یعنی ایمان داشتن به موجوداتی که وجود دارند اما نمی توان آنها را مشاهده کرد مثل ایمان به وجود خدا و فرشتگان و معاد و... بُعد دیگر ایمان به غیب این است که ایمان داشته باشد که عالم غیب برعالم ماده اثر گذاراست. قرآن پُر از قواعدی است که متعلق به عالم غیب است و حکمت یعنی کسی این قواعد را بشناسد و بکار بگیرد. در سوره روم آیه 6 خداوند می فرماید که وعده خدا محقق می شود ولی بیشتر مردم نمی دانند و در آیه 7 همان سوره می فرماید : اكثر مردم بظاهر امور زندگانى دنيا، مختصر اطلاعى داشته و بكلى از عالم آخرت غافل و بى‏خبرند. اصولا آدم مومن با غیرمومنین و کسانی که وعدههای الهی را باور نکرده اند متفاوت است مومن باور دارد که قواعدی بر این عالم حاکم است. در سوره نجم آیه 29 خداوند دستور می دهد از کسانی که حیات دنیا را می خواهند و تنها به دنبال آن هستند دوری کنید زیرا که معرفت آنها فقط در حد زندگی دنیوی است. در سوره فرقان آیه 6 می فرماید: این قرآن را خدایی نازل کرده است که عالم به سر آسمان و زمین است خدایی که عالم به باطن امور است. قرآن چیزهایی را می گوید که عقل انسان به آن دسترسی ندارد.

اگر مومنان پذیرفتند که باید برای خدا جهاد کنند و با مستکبرین عالم مقابله نمایند سنتهای الهی در این مسیر به یاری مجاهدان می آید. یکی از سنتهای الهی قاعده نفی سبیل است که خود دارای دو بخش تکوینی و تشریعی است. از نظر تکوینی سنت الهی این است که هیچ وقت کفار نمی توانند بر مومنین غلبه کنند و از نظر تشریعی مومنین حق ندارد که کاری کنند که کفار بر مومنین مسلط شوند. در سوره نساء آیه 141 می فرماید: خداوند هيچ گاه براى كافران نسبت به اهل ايمان راه تسلّط باز نخواهد نمود.

از دیگر سنتهای الهی در این جهان یاری شدن مومنان از سوی خداوند است در سوره محمد آیه 7 می فرماید: اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می کند و قدمهای شما را ثابت می کند و در مسیر نگه می دارد. در سوره هود آیه 20 می فرماید: گمان نکنید که کفارمی توانند خدا را عاجز کنند جایگاه آنها جهنم است و چه بد جایگاهی است.

طبق این آیه کفار نمی توانند خدا را عاجز کنند اما آیا می توانند باعث عجز مسلمانان شوند؟در سوره آل عمران آیه 120 می فرماید: اگر صبر وتقوا داشته باشید ذره ای نمی توانند به شما ضرر بزنند و در آیه 125 و126همان سوره می فرماید اگر صبر و تقوا پیشه کنید اگر دشمنان از روی عصبیت و با شتاب به شما حمله کنند خداوند پنج هزار ملک نشانه دار برای یاری شما می فرستد که فرستادن فرشتگان برای این است که قلوبتان مطمئن شود اما نصر تنها برای خدای عزیز و حکیم است. یعنی خداوند از هر طریقی، خواست خود را اجرایی می کند وبرای اطمینان قلب شما، ملائک را به یاری می فرستد اگرنه کفار نمی توانند خدا را عاجز کنند و نمی توانند به شما ضربه ای بزند. در سوره آل عمران آیه 111می فرماید : اهل کتاب ابدا به شما ضرری نمی رسانند جز یک اذیتی و اگر آنها به شما حمله کنند پشت به شما می کنند و یاری نمی شوند. دشمنان مشکل درست می کنند ولی اگر صبر وتقوا داشته باشید نمی توانند راهتان را سد کنند. پس اگر ضربه ای از کفار می خورید به دو علت است : 1- هرقدر از صبر و تقوا فاصله بگیرید دست کفار برای ضربه زدن و صدمه زدن بازتر می شود 2-اذیت کردن با ضرر رساندن متفاوت است در ضرر رساندن از اصل دارایی کاسته می شود اما اذیت کردن یعنی دشمنان در طی کردن مسیر سختی ومشکلات بوجود می اورند اما نمی توانند مانع طی مسیرمومنان شوند.

یکی دیگر از سنتهای الهی برتر بودن مومنین نسبت به دشمنان است و سختیهای راه، آزمون الهی برای مومنان است. در سوره آل عمران آیه139تا142 می فرماید: درجهاد با دشمن سستی نکنید محزون هم نباشید شما برترهستید البته اگرمومن (باشرایط اصلی مومن بودن) باشید اگر در جنگ آسیبی به شما برسد به آنها هم آسیب رسیده و ما بین آدمها ایام را می چرخانیم. یعنی آزمایشهایی در مسیر وجود دارد خدا می خواهد مومنین را بشناسد و در فشار و سختی، اهل ایمان، پاک و خالص بشوند وخدا کفاری که در این مسیر آسیب می بینند را می خواهد نابود کند آیا فکرمی کنید که به بهشت می روید در حالیکه خدا صابران و مجاهدان را نشناخته است.

سنت دیگر الهی، یاری کردن مومنان است که در سوره آل عمران آیه 160 می فرماید: اگر خدا شما را يارى كند محال است كسى بر شما غالب آيد، و اگر به خوارى واگذارد آن كيست كه بتواند بعد از آن شما را يارى كند؟ و اهل ايمان تنها به خدا بايد اعتماد كنند. درسوره انفال آیه 65 و 66 هم می فرماید: اگر بیست نفر از مومنان صابر و پایدار باشند بر دویست نفر غلبه می کنند واگر صد نفر باشند بر هزار نفر از کافران غلبه خواهند کرد. اگر صد نفر از شما صبور و پایدار باشید بر دویست نفر و اگر هزار نفر، بر دوهزار نفر آنان به اذن خدا غالب خواهید شد خدا با صابران است. اما شیطان همواره انسان را دچار اشتباه محاسباتی می کند و انسان را متوجه قوانین مادی می کند واین امر موجب می شود تا انسان خدا و عالم غیب را در نظر نگیرد. سوره روم آیه 7می فرماید: آنها تنها ظاهرى از زندگى دنيا مى‏دانند و از آخرت غافلند. در سوره بقره آیه 268می فرماید: از بهترین چیزهایی که دارید انفاق کنید شیطان به شما وعده فقر می دهد و شما را به فحشا دعوت می کند ولی خداوند به شما وعده فضل می دهد و خداوند وسعت دهنده و حکیم است. اما انسان مومن و صابر وعده خدا را قبول می کند. در سوره بقره آیه153 می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید از صبر و صلاه استعانت بجویید که خدا با صابران است. در سوره فتح آیه 7می فرماید لشگریان زمین و آسمان متعلق به خداوند است.

خداوند وعده می دهد اما کسانی باور نمی کند سوره روم آیه 6 می فرماید: بايد به وعده خدا دل بست چون خدا هرگز خلف وعده نمى‏كند و ليكن بيشتر مردم نمى‏دانند. کسانی که وعده های الهی را باور نمی کنند جزء منافقین هستند در سوره فتح آیه 6 و 7 می فرماید منافقین به خدا ظن سوء دارند و وعدههای خدا را باور نمی کنند گمان بد برخودشان نازل می شود. جنود آسمانها و زمین متعلق به خداوند است.

آرامش از راه اعتماد به قدرت الهی حاصل می شود در آیه 4 سوره فتح می فرماید: کسی که وعدههای الهی را باورکند آرامش می یابد و این آرامش موجب افزایش ایمان می شود. پس آرامش نصیب کسلنی است که در راه خدا برای تحقق حاکمیت توحیدی جهاد می کنند و وعدههای الهی را باور دارند. این باور باعث آرامشی می شود که در پیروزیها بیش از حد خوشحال نشوند و در سختی ها و شکستها بیتابی نکنند چرا که به قدرتی تکیه دارند که آنها را به راه صحیح هدایت می کند و قدمهای آنها را در مسیر حق نگاه می دارد و با تمام قوای آسمانها و زمین به آنها یاری می رساند.

 

اوقات شرعی
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 492
 بازدید امروز : 310
 کل بازدید : 244704
 بازدیدکنندگان آنلاين : 9
 زمان بازدید : 0.68